Onko hankinnassa sähköauton latausasema kotiin? Sähköautoilu yleistyy kovaa vauhtia ja latausasemille on kova kysyntä.
JR-Kodit asentaa sähköautojen kotilatauspisteitä ympäri Suomen. Ota yhteyttä ja neuvomme sopivan latausaseman valinnassa ja asennuksessa.
Kotona oleva latausasema tekee sähköauton lataamisesta helppoa ja vaivatonta. Kiinteä latausasema varmistaa että saat sähköautosi ladatuksi tehokkaasti aina kun sitä tarvitset.
Useimpien sähköautojen mukana tulee ns. matkalaturi, millä pystyt lataamaan akkua normaalista pistorasiasta. Tämä ei ole kuitenkaan tarkoitettu pitempiaikaiseen ja kovatehoiseen lataukseen. Tästä syystä kiinteä latauspiste on järkevä asennuttaa kotiin. Kiinteä latauspiste on myös tehokkaampi, nopeampi ja turvallisempi.
Jokainen latausasema suunnitellaan tapauskohtaisesti. Eri latureissa on eri ominaisuuksia ja huomioon pitää ottaa aina kodin sähköliittymän teho ja kapasiteetti sekä auton ominaisuudet.
JR-Kodeilta saat sähköauton latausaseman kotiin asennettuna lähes kaikkialla Suomessa. Teemme yhteistyötä kotimaisten latauspisteiden valmistajien kanssa.
Mitä sähköauton latauspiste kotiin maksaa? Tämä on yksi tärkeimmistä kriteereistä monille sähköauton latauspistettä hankkiessa.
Sähköauton latauspisteen hinta asennettuna on n. 1500€ - 3000€.
Hinta asettuu noin yllä mainitulle välille riippuen latausasemasta, sen ominaisuuksista sekä asennuskustannuksista.
Yleisimmät 11 kW latausasemat asennettuna asettuvat noin hintahaitarin alapäähän. Tehokkaammat 22kW ja varsinkin älykkäämmät itseään säätelevät latausasemat lähestyvät hintahaitarin yläpäätä.
Ota yhteyttä ja opastamme sopivan latausaseman valinnassa ja saat tarjouksen sekä tarkan kustannusarvion. Muista, että voit hyödyntää kotitalousvähennyksen latauspisteen hankintaan!
Sähköauton latausaseman valinnassa on hyvä kiinnittää huomiota muutamiin tärkeisiin seikkoihin, mitkä vaikuttavat latausnopeuksiin, tehoon ja käytettävyyteen.
Tarkista paljon sähköautosi sisälaturin teho on. Tämä vaikuttaa ratkaisevasti siihen minkälaisella teholla sähköautoa on mahdollista ladata. Useimmissa täyssähköautoissa on max 11 kW latausteho ja parhaissa malleissa 22 kW.
Tarkista pääsulakkeen koko. Tavallinen pääsulake suomalaisessa kodissa on 3x25A, jolla pystyy latamaan maksimissaan 11kW teholla. Joissain kiinteistöissä voi olla myös isompi 3x35A pääsulake, joka mahdollistaa 22 kW lataustehon.
Sinun tulee olla myös tietoinen koko sähköjärjestelmäsi kapasiteetista. Jos esimerkiksi lämmität saunaa, käytät useampia sähkölaitteita ja samalla myös lataat sähköautoa, voi olla että sähköjärjestelmän kapasiteetti ei tätä kaikkea kuormitusta kestä.
Mitä suurempi kapasiteetti, sitä helpompaa ja kätevää on käyttää isojakin sähkölaitteita samanaikaisesti. Varsinkin vanhempien talojen sähköjärjestelmät eivät välttämättä kestä nykypäivän kuormitusta. Tällöin sähköjärjestelmän uusiminen voi olla ajankohtainen remontti. Voit lukea lisää sähköremontista ja sen hinnasta erilliseltä sähkösaneeraus hinta sivultamme.
Sähköauton laturit ominaisuuksista riippuen voidaan asettaa lataamaan staattisesti tai dynaamisesti. Staattisella latauksella latausasema asetetaan manuaalisesti lataamaan tietyllä teholla. Dynaaminen kuormanhallinta on mukana älykkäissä latausasemissa, mitkä osaavat säädellä lataustehoa koko sähköjärjestelmän kapasiteetin ja sen muutosten mukaan.
Älykäs sähköauton lataus toimii nimenomaan dynaamisella kuormanhallinnalla, mikä ei ole mukana kaikissa latausasemissa. Dynaamisuuden saa perusmalleihin lisävarusteena, mutta paremmissa malleissa se on mukana automaattisesti.
Sähköauton latauspiste on suurehko investointi ja latauspisteen hinta on tietenkin monille ratkaiseva tekijä. Asennuksen kanssa latauspiste maksaa mallista riippuen arviolta n. 1500-3000€.
Onko autosi täyssähkö vai hybridi? Tämä vaikuttaa etenkin auton sisälaturin tehoon. Hybridautoissa, missä on sekä sähkökäyttö että polttomoottori, on yleensä 3,7 kW latausteho. Täyssähköautoissa yleisin on 11 kW ja paremmissa malleissa 22 kW. Hybridiautoja ei myöskään yleensä voi ladata pikalatauksella.
Ota tämä huomioon, sillä se vaikuttaa ratkaisevasti latausnopeuteen ja siihen minkälaisen latausaseman sinun tulee hankkia.
Sähköauton akun koko ja kapasiteetti on hyvä ottaa huomioon laturia hankkiessa. Jos akku on iso, sen lataamiseen menee luonnollisesti enemmän aikaa. Sähköautojen akut ovat yleensä n. 40-80 kWh akkuja.
Varmista, että autosi pistoke on yhteensopiva useimpien latureiden kanssa. Helpointa autoa on ladata kotona, mutta sähköautoilijoilla tulee usein tarve ladata autoa myös muualle kuten huoltoasemilla tai muilla julkisilla latauspisteillä.
Kuinka sähköauton latausaseman asennus toteutetaan? Kaikki lähtee huolellisesta suunnittelusta ja sopivan paikan määrittämisestä.
Kiinteä latausasema halutaan sijoittaa siten, että sähköpääkeskukselta sekä autolta on lyhyt matka. Tällöin kaapeli ei tarvitse vetää useita metrejä ja laturi sijaitsee aina kätevästi lähellä autoasi.
Näissä vaiheissa asennus tapahtuu:
JR-Kodit opastaa latausaseman valinnassa ja auttaa löytämään juuri omalle autolle ja sen ominaisuuksiin sopivan latausaseman. Suosittu latausema on kotimainen Innohome Charlie, jota asennamme ympäri Suomen.
Valikoimasta löytyy sekä perusmalleja sekä myös älykkäitä, dynaamisella kuormanhallinnalla toimivia latureita.
Kotimainen Innohome Charlie toimii hyvin pohjoismaisissa olosuhteissa kestäen suuret lämpötilan vaihtelut. Latausteho on säädettävä ja nousee aina 22 kW asti. Latausaseman mukana tulee latauskaapeli sekä pidike. Käyttö on mahdollista perinteisillä 25A pääsulakkeilla tai 35A sulakkeilla.
Sähköauton lataus käyttää luonnollisesti sähköä, joka maksetaan myöhemmin sähkölaskun yhteydessä. Sähköauton lataamisesi siis maksaa aina sen verran, mikä on sen hetkinen sähkön hinta tai mitä sähkösopimuksesi sanoo.
Ne kotitaloudet kenellä kuitenkin on oma aurinkosähköjärjestelmä, pystyvät hyödyntämään lähes ilmaista sähköä sähköauton lataamiseen. Aurinkopaneelit on usein hyvin kannattava investointi ja voi säästää merkittävästi sähköyhtiöltä ostettavan sähkön määrää, kun sitä pystytään tuottamaan itse.
Jos olet kiinnostunut sähköauton lataamisesta aurinkosähköllä, lue tarkempi artikkelimme aiheesta täältä: sähköauton lataus aurinkosähköllä
Varsinkin niinä päivinä kun pörssisähkön hinta on korkealla, voi sähköauton latauksessa säästää selvästi aurinkosähköä hyödyntämällä. Aurinkosähköä voi käyttää suoraan kotitalouden tarpeisiin sitä tuottaessa, tai sitä voi varastoida akkuihin. Akuista aurinkosähköä voi purkaa esimerkiksi yöaikaan sähköauton lataukseen.
Tämä on sekä taloudellisesti järkevää että myös ekologista. Lue lisää aurinkopaneeleista erilliseltä omakotitalon aurinkosähköjärjestelmä sivultamme.
Sähköauton latauspisteen asennus kuuluu kotitalousvähennyksen piiriin. Kotitalousvähennys on 40% latausaseman asennustyön hinnasta. Voit näin selvästi alentaa latausaseman lopullista hintaa.
Jos asennustyö maksaa esimerkiksi 1000€, tästä 40% on 400€ jonka säästät lopullisesta hinnasta. Maksimi kotitalousvähennys per henkilö on 2250€ vuodessa 100€ omavastuulla.
Saat JR-Kodeilta tarjouksen yhteydessä aina tarkan laskelman kotitalousvähennyksestä
Latauspiste on sijoitus tulevaisuuteen. Sähköautot yleistyvät hurjaa vauhtia ja latausasemien kysyntä on kovaa. Kertainvestointina ne voivat myös olla suuria. JR-Kodit tekee kuitenkin yhteistyötä useamman rahoitusta myöntävien pankkien kanssa, kuten Osuuspankin, Nordean ja Santanderin kanssa.
Teemme halutessasi rahoituslaskelman, jonka avulla sovitat latauspisteen hankinnan omaan tilanteesi sopivaksi ja lyhennät hankintaa sopivalla kuukausierällä.
Sähköauton latauspiste kotiin maksaa asennettuna n. 1500€ - 3000€. Hinta riippuu latausaseman tehosta ja ominaisuuksista sekä asennuskustannuksista.
Sähköauton latausasemaa ei voi asentaa itse. Latausaseman saa ainoastaan asentaa sähköalan ammattilainen. JR-Kodeilla asennukset tekee aina Tukesin määrittämät sähköalan ammattilaiset vuosien kokemuksella.
Kotilatausmahdollisuus helpottaa sähköautoilijoita merkittävästi. Ilmankin pärjää, jos lähellä on latauspaikkoja, mutta kotona oleva latauspiste helpottaa elämää huomattavasti. Emme suosittele sähköauton hankkimista ilman kotilatauspaikkaa, mutta voit itse arvioida kuinka paljon vaivaa jaksat nähdä hakiessasi latauspaikan aina muualta.
Sähköautoa voi ladata lämmitystolpasta, jos tolpassa on sopiva latauskaapeli. Mitään varsinaista estettä sähköauton lataamiselle lämpötolpasta ei ole. Varmista kuitenkin esimerkiksi taloyhtiön säännöt jos lämmitystolppa on taloyhtiön.
Sähköauton voi ladata tavallisesta pistorasiasta ns. Schukolatauksella. Tämä tarkoittaa latauskaapelia jonka voi laittaa tavalliseen pistorasiaan. Tämä lataustapa on hidas, mutta hyvä esimerkiksi matkoilla tai paikoissa missä ei ole kiinteää ja tehokkaampaa latausasemaa.
Sähköauton voi jättää yöksi lataukseen ja se on hyvin yleinen käytäntö. Laturin voi huoletta jättää paikalleen koko yöksi, sillä laturit osaavat katkaista latauksen akun täyttyessä.
Yölatauksella pystyt usein käyttämään halvempaa pörssisähköä tai esimerkiksi purkamaan varastoitua aurinkopaneeleilla tuotettua aurinkosähköä.
Sähköautoa kannattaa ladata maltillisella teholla jos mahdollista. Jos aikaa on vähän, voi käyttää esimerkiksi kovatehoista pikalatausta. Jos aikaa on kuitenkin enemmän, kannattaa akkua ladata maltillisella teholla ja välttää äärikapasiteetteja. Näin akku ja sen kennojännitteet eivät kuormitu liikaa ja akun käyttöikä pysyy pitkänä.